Harapan MARYA Hanya Impian

Allah Takkan Menjadikan Sesuatu Tanpa Sebab

Views
Assalamualaikum
 
 
Allah takkan menjadikan sesuatu tanpa sebab.  Allah tarik arwah abang kembali ke pangkuanNya juga bersebab.  Kadang-kadang aku terfikir, kenapa hidup aku jadi begini?Kenapa serumit ini?Tapi, sedarlah, bahawasanya setiap benda yang terjadi dalam hidup kita, Allah dah rancang semuanya sejak azali.  Cuma kita yang tak tau.  Kalau kita tau semua tu, tak kan ada manusia yang lalai dalam kehidupannya.  Semua orang akan berlumba-lumba untuk menambah amalan untuk dibawa ke akhirat kelak.  
 
Tapi, sesungguhnya Allah itu maha mengetahui.  Dia rahsiakan semua tu dari umatNya, supaya Dia dapat menilai siapa sebenarnya umatNya yang sentiasa mengingatiNya.  Dunia ni hanya sementara.  Apa yang kita ada di dunia ni, tak akan kekal.  Takkan dapat kita bawa ke akhirat, kecuali amalan yang telah kita lakukan.
 
 
 
Aku bersyukur kepada Allah, kerana Dia telah menurunkan ujian yang amat berat buat aku, walaupun pada hakikatnya, jauh disudut hati kecilku, aku sukar untuk menerima semua ni.  Aku sama seperti manusia biasa, yang kadang-kadang agak lalai dalam kehidupan & tak pernah tau nak bersyukur.  Bila Allah turunkan ujian, baru aku tau erti syukur.  Bersyukur kerana Allah pinjamkan abang selama 26 tahun untuk aku.  Bersyukur kerana ujian Allah inilah yang telah menyedarkan aku dari mimpi yang panjang. Aku sedar, Allah memilih aku untuk menerima ujian yang berat ini, kerana Allah yakin aku mampu mengalasnya.
 
Apabila kita redha pada sesuatu yang mengecewakan hati kita, maka percayalah, Allah akan menggantikan kekecewaan itu dengan sesuatu yang tidak dijangka.
 
 



40 Hari Arwah Abang

Views
Assalamualaikum

Hari raya haji lepas, (26 Oct 2012), genap 40 hari arwah abang meninggalkan kami.  Kami ada buat majlis tahlil untuk arwah abang hari tu.  Jemput pun tak ramai sangat.  Makan ala kadar aje kan.  Pagi raya tu, aku, mak & bapak solat subuh sama2, lepas tu bapak takbir raya.  Sayu sangat suara bapak.  Aku tak tahan sangat masa tu.  Terbayang2 wajah arwah abang.  Terasa sangat kesedihan di pagi raya tu.   Aku tau mak & bapak pun sedih jugak.

Masa solat di masjid pun masih jugak terasa kesedihan.  Balik dari masjid, kami tak sempat nak ke kubur abang sebab mak & bapak nak pergi pasar, beli ayam untuk majlis tahlil petang tu.  So, tinggallah aku sorang-sorang di rumah.  Bertambah-tambahlah rasa kesedihan.  Melihat setiap sudut ruang rumahku, membuatkan aku terkenangkan arwah abang.

Then aku buat-buat busykan diri supaya aku tak terkenangkan abang sangat.  Dalam sejam kemudian, mak & bapak pun sampai.  Saudara mara pun ramai yang dah datang masa tu.  Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar.  

Semalam pulak, lepas balik kerja, tiba-tiba pulak aku tunjuk gambar raya aidilfitri lepas kat mak & bapak.   Bila bapak tengok gambar kami & arwah abang, dia jadi sedih.  Dia kata, tak sangka sangat arwah meninggalkan kami semua seawal ni.  Lepas tu bapak nangis teresak-esak.  Aku pulak bila dah tengok bapak nangis, aku pun jadi sedih jugak.  Kesian bapak.  Mak pulak, macam biasa, seorang wanita & ibu yang sangat kuat & tabah.  Tapi bapak nangis tak lama.  Lepas nangis tu, dia nampak tenang sikit. 

Petang ni pulak, mak & bapak pergi Sibu.  Esok sepupu aku nikah & hari ahad bersanding.  Aku pergi lepas balik kerja esok.  Teringat pulak kata-kata arwah dulu, kalau dia masih kurus masa nak pergi Sibu, dia tak nak pergi.  Dan sekarang memang dia tak boleh nak pergi pun.  hmmm.

Semoga arwah abang sentiasa tenang di alam sana & aku tak pernah putus- putus mendoakan arwah.   Semoga satu masa nanti aku dapat jumpa dia lagi.